کم شنوایی نوسانی و پیشرونده: شناسایی دقیق و مدیریت در تجویز سمعک - نسخه 1

 

کم شنوایی نوسانی و پیشرونده: شناسایی دقیق و مدیریت در تجویز سمعک
نسخه یک: شناسایی بیماران و اثرات آن بر درک

کم شنوایی نوسانی و پیشرونده همواره در تشخیص، درمان دارویی و در نهایت پروتوکل تجویز و تنظیم سمعک مشکل ساز بوده است. عواملی که باعث کم شنوایی نوسانی و پیشرونده می شوند به دو دسته حلزونی و فراحلزونی تقسیم می شوند که در جدول 1 آورده شده اند(1):


جدول1: عوامل تاثیر گذار در نوسان و پیشرفت کم شنوایی


از آنجاییکه بیماری های ذکر شده طیف وسیعی از کم شنوایی ها را شامل می شوند شنوایی شناس لازم است با تسلط بر نوع ضایعه از احتمالی بودن نوسانی و حتی پیشرونده بودن کم شنوایی آگاه باشد. در بیمارانی که با این نوع کم شنوایی مواجه هستند بهتر است شنوایی شناس ایشان را از نوع کم شنوایی و اثرات آن آگاه کند و بر لزوم معاینات دوره ایی 3 الی 6 ماه یک بار تاکید کند(4-3-2).
در شکل 1 جهت آگاه شدن بیماران و والدین، اثرات احتمالی کم شنوایی نوسانی بر درک گفتار ترسیم شده است(5):

شکل 1: اثرات احتمالی کم شنوایی نوسانی بر درک گفتار در کودکان سنین مدرسه


همانطور که مشاهده می شود کم شنوایی نوسانی اثرات زیادی بر درک دارد که عوامل مختلفی همچون عفونت گوش، نویز و فاصله می توانند اثرات آن را بدتر کنند که این اثرات عواقب آموزشی، اجتماعی و روانی را در پی خواهد داشت. ازاینرو آموزش این اثرات به والدین می تواند به معاینه دقیق سالانه و مانیتور کردن مداوم شنوایی کودک توسط منجر شود.
طبق مطالعات مختلف و پروتوکل معرفی شده توسط  ASHA درکودکان با کم شنوایی نوسانی و پیشرونده بهترین بازه زمانی جهت مانیتور کردن کم شنوایی 6-3  ماه است که این بازه زمانی در مواردی که والدین از تغییر رفتارهای کودک همچون عدم واکنش به صدا یا گریه کردن در واکنش به صدای بلند شکایت دارند می توانند در بازه زمانی کمتر از موعد تعیین شده رجوع کنند.
در مطالعه ای که توسط Brookhouser و همکاران (1994) و Tharpe و همکاران (1999) انجام شد مشخص شد که شناسایی دقیق کودکان با کم شنوایی نوسانی و پیشرونده جزء با مانیتور دقیق و چک کردن علایم کم شنوایی توسط والدین کودک مهیا نمی شود و بیان شده است که مهمترین قسمت در پروتوکل مدیریت کم شنوایی های نوسانی و پیشرونده بحث سمعک و وسایل کم شنوایی از قبل FM است و بیان نمودند تنظیمات دقیق و مانیتور منظم مهم ترین بحث در جلوگیری از ضربه صوتی و حتی دریافت بهره ناکافی است(7-6)، که اصول و مبانی تجویز و تنظیم سمعک در این کودکان به تفصیل در نسخه دو این مقاله به رشته تحریر در خواهد آمد.

 

گروه علمی و آموزشی صبا

Refrences
1. Booth, John B. "Sudden and fluctuant sensorineural hearing loss." Scott-Brown's otolaryngology 3 (1997): 387-434.
2. Pass, Robert F., et al. "Outcome of symptomatic congenital cytomegalovirus infection: results of long-term longitudinal follow-up." Pediatrics 66.5 (1980): 758-762.
3. Meyer, Christiane, et al. "Neonatal screening for hearing disorders in infants at risk: incidence, risk factors, and follow-up." Pediatrics 104.4 (1999): 900-904.
4. Haynes, BARTON F., et al. "Cogan syndrome: studies in thirteen patients, long-term follow-up, and a review of the literature." Medicine 59.6 (1980): 426-441.
5. Relationship of Hearing Loss to Listening LearningNeeds.pdf
6. Brookhouser, Patrick E., Don W. Worthington, and William J. Kelly. "Fluctuating and/or progressive sensorineural hearing loss in children." The Laryngoscope 104.8 (1994): 958-964.
7. Tharpe, Anne Marie, and Fred H. Bess. "Minimal, progressive, and fluctuating hearing losses in children: characteristics, identification, and management." Pediatric Clinics of North America 46.1 (1999): 65-78.