بازگشایی مدارس ، سمعک و دانش آموزان کم شنوا

 

نکاتی در مورد مدرسه رفتن دانش آموزانی که افت شنوایی دارند:

رفتن به مدرسه برای بعضی از دانش آموزان با نگرانی و استرس همراه است  اما در مورد کودکان  کم شنواو خانواده هایشان  این نگرانی ها دو چندان است. زیرا می دانند برای آنها عادت کردن به برنامه های مدرسه بسیار سخت تر از همکلاسی هایشان است. ممکن است به دلیل ضعیف تر بودن در خواندن و نوشتن خجالت زده شوند و نگران این باشند که معلمان و همکلاسی ها ،آنها را کودکان تنیل  تصور کنند.

آیا در کلاس دانش آموزی دارید که از سمعک استفاده می کند؟ استفاده از سمعک مثل عینک آنچنان همگانی نیست. بنابراین ممکن است تعداد زیادی از دانش آموزان هرگز سمعک ندیده باشند و در واقع دانش آموزی که در کلاس می باشد ممکن است تنها دانش آموزی باشد که در مدرسه از سمعک استفاده می کند. شناخت و حمایت معلم از نیازهای دانش آموز کم شنوا در جهت پیشرفت او در دنیای خودش کاملأ ضروری و حیاتی است.

گروهی از کودکان از اینکه سمعک هایشان را به همکلاسی های خود نشان دهند، خوشحال می شوند. بعضی دیگر از کودکان در ابتدا به هیچ وجه نمی خواهند هیچگونه بحثی در مورد سمعک در کلاس پیش آید. در مورد این گروه معلم می تواند به تدریج و به آرامی به معرفی کم شنوایی در کلاس بپردازد وبدین طریق به دانش آموزان عادی اطلاعات محیطی درمورد ناتوانیهای دانش آموزان کم شنوا که قرار است در کلاس حضور داشته باشد را بدهد. اگر چه معلم از نیازهای فردی دانش آموزان آگاهی کافی و لازم را دارد اما باید اطلاعات کافی را برای سایر دانش آموزان کلاس فراهم کند.

در زیر به نمونه هایی از نگرانی این کودکان و نحوه برخورد با آنها می پردازیم :

  • اگر من صدای معلم را نشنیدم چه باید بکنم ؟

همیشه سعی کنید که نزدیک یکی از دوستانتان  و تا جایی که امکان دارد در نیمکت جلویی کلاس بنشینید تا صدای معلم را راحت تر بشنوید.

  • در زمین بازی یا هنگام ناهار وقتی که صداها خیلی بلند هستند چه توصیه ای دارید؟

در این مواقع باید حجم صدای سمعک را کاهش دهید و سعی کنید همیشه با دوستانی باشید که می دانند شما کاهش شنوایی دارید و از سمعک استفاده می کنید تا در موارد لزوم به شما کمک کنند.

  • اگر هنگام یادداشت برداری ،مطلبی را از دست دادم چه باید بکنم ؟

سعی کنید تا آنجاییکه امکان دارد از مطالب معلم یادداشت برداری کنید سپس نوشته های خودتان را  با یادداشت های همکلاسیهایتان مقایسه کنید .

  • اگر بعضی از تکالیف را متوجه نشدم چه باید بکنم ؟

همیشه از معلمهایتان بخواهید که تکالیف و تاریخ امتحانات را روی تخته بنویسند که هم شما و هم بقیه دانش آموزان آن هارا ببینید.

درزیر نمونه ای از کارهای مفید فهرست شده اند. اعمال این موارد  در مدرسه می تواند به همه دانش آموزان ، از جمله دانش آموز کم شنوا، کمک کند تا در کلاس درس مشارکت داشته باشد و از آن بهره ببرد.

  • معلم و دانش آموزان دیگر باید از توانمندی ها و محدودیت های دانش آموز کم شنوا  آگاه باشند.
  • معلم باید تا حد امکان از وسایل آموزشی دیداری مانند تصاویر، اشیاء و مدل های آموزشی برای آموزش دانش آموز کم شنوا  استفاده کند.
  • از آنجائیکه لب خوانی، مکمل شنوائی دانش آموز کم شنوا است ، او  همیشه باید در نیمکت جلویی کلاس بنشیند.
  • معلم و دیگر دانش آموزان باید واضح، طبیعی و با سرعت عادی صحبت کنند. باید توجه داشته باشید که در صورتی که فریاد بزنیـد، شکل لب­های شما تغییـر می­­کنـد و کودک کم شنوا نمی­توانـد صحبت­هـای شمـا را لب خوانی کند.
  • به یاد داشته باشید که دانش آموزان کم شنوا از خستگی ناشی از گوش دادن بیش از حد رنج می برند بنابراین همیشه باید از طرف معلم و دیگر دانش آموزان حمایت شوند .
  • بهتـر است معلـم هرچـه را فرد دیگری در کلاس می گویـد، تکرار کنـد به ویـژه گفته های دانش آموزانی که دور از کودک کم شنوا نشسته اند زیرا او نمی تواند سؤالات یا صحبت های آنها را بشنود.
  • دیدن چهره و حرکات بدنی معلم به وسیله  دانش آموز کم شنوا بسیار اهمیت دارد.
  • به دانش آموزان کم شنوا آموزش دهیم که از دوباره سوال کردن مطلبی که متوجه نشده اند، هراسی نداشته باشند.
  • والدین توجه داشته باشند که دانش آموز کم شنوا همیشه باید باتری اضافی به همراه داشته باشد .

 

منبع : سمعک استارکی آمریکا

ترجمه : گروه علمی و آموزشی صبا